vrijdag 13 juni 2008

Het is ongelooflijk wat er aan het gebeuren is...

Enkele weken geleden ontmoetten we een lieve dame, die op bezoek was bij vrienden. Janet Blose, werd aan ons voorgesteld als de moeder van een jong meisje, die samen met haar kinderen, een afschuwelijk verleden kende. Na de kennismaking begon Janet te vertellen over haar verleden, het is niet te omschrijven wat er met ons gebeurde. Wij hebben met fascinatie zitten luisteren en lieten onze tranen gewoon de vrije loop... haar verhaal is zo onmenselijk dat het onbegrijpelijk is dat deze vrouw haar leven niet had opgegeven. Nadat ze uitgepraat was, liet ze ons horen dat ze het stilzwijgen beu is en dat ze haar verhaal wil vertellen aan de wereld. Ze is het beu dat er zoveel mensen stil blijven en in de strijd blijven zitten waar ze niet in hoeven te zitten. Het misbruik, de vernederingen, de machtspelen, de martelingen waar, de dag van vandaag, mensen nog steeds mee te kampen hebben, is ongekend. Door Janet haar verhaal te laten vertellen, zullen mensen opstaan en naar voor komen. Onmiddellijk kreeg ik de drang om hier iets mee te doen, en ik maakte de belofte aan Janet dat we hier aan gaan werken. Op dat ogenblik had ik nog geen enkel idee hoe, maar het zou gebeuren; dat wist ik zeker. Nu ! We zijn zo ver !! Na weken van denken hebben we een datum gepland en alle nodige puzzelstukjes vallen op de juiste plaats. Onze boodschap is: "Mensen, kom naar voor en breek de stilte" We willen mensen aanmoedigen om over hun thuissituatie te spreken. Het onrecht laten inzien en vooral de boodschap geven dat ELKE persoon zijn recht heeft. Man, vrouw, kind, meisje, jongen, zwart, blank, kleurling... ieder individu heeft zijn recht en kan zijn recht opeisen. Op zaterdag 21 juni 2008 hebben we een garden meeting waar we velen op uitgenodigd hebben. Mijn wens was om allerlei soorten mensen daar te hebben: arm, rijk, blanke, zwarte... noem het maar. Het is belangrijk om de culturen te mengen, zodat beide culturen begrijpen dat er gelijkaardige situaties bestaan. Voor een verkrachter maakt het niet uit of je nu zwart of blank bent... Het programma ziet er als volgt uit; - Introduceren van Khulani Simunye - Een zwarte vrouw uit Molweni komt spreken over haar HIV/AIDS status en hoe ze ermee leeft - Een blanke jonge dame komt op het podium en gaat vertellen over haar verkrachting die onlangs groot nieuws haalde in de kranten - Janet neemt het grootste gedeelte in van het programma Tussendoor vullen we het programma met een gospel koor, kinderen die twee acts gaan opvoeren (aids en een familiesituatie), muziek en dans. Een heel gevuld programma waarin we een zeer sterke boodschap plaatsen. Ik ben zo vereerd dat we dit kunnen doen. Zelfs de pers komt, volgende week dinsdag hebben we een interview met de reporters en er komt een artikel in The Independence, een van de grootste nieuwsbladen van Natal. De uitnodigingen zijn uitgedeeld en dagelijks krijgen we telefoon van mensen die hun aanwezigheid bevestigen. Dit is groots, de eerste keer dat twee zwarte dames en een blanke op deze manier hun verhaal komen vertellen. Deze dag is ook belangrijk voor onze organisatie. Alhoewel dit geen officiële "opening" is krijgen we wel enorme naambekendheid. Ik ben zo trots, ik ben zo blij dat eindelijk een stuk van mijn droom werkelijkheid wordt. Wordt vervolgd !!!! Gunter

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wauw, dat is een flinke stap vooruit. Ik hoop dat de meeting in alle opzichten een groot succes wordt en dat het deuren opent voor vele anderen.

Succes !
Brenda

Jill Ackermans zei

Hoi Gunter,

Ik maak deze waarmaking van jouw droom allemaal van dichtbij mee en ik kijk ook erg uit naar de 21ste! Het zal vast en zeker een geslaagde dag worden en veel mensen aan het denken zetten.

Groetjes Jill.

Anoniem zei

Gunter, je mag met recht TROTS zijn! Dit klinkt zo goed....dit opent perspectieven voor velen...zul je zien!! Als ik geld had gehad voor 'n straaljager was ik er zéker bijgeweest!
Hou ons op de hoogte,
liefs, Monique