zaterdag 13 september 2008

Vervolg: "Onverwachte ontmoeting"

Sinds de dag dat we Apollo ontmoetten en nu, is er al heel veel gebeurd. Deze man is een heel bijzondere man, hij heeft zijn leven letterlijk ingezet voor het welzijn van kinderen. Niet alleen heeft hij zijn huis afgestaan aan 23 straatkinderen, een workshop opgestart voor automecaniciens, ook is hij "in charge" van het Jeugd Centrum in Molweni. Dit laatste ontdekte ik deze week pas. Het Jeugd Centrum kenden we van er voorbij te rijden, maar we hebben nooit het initiatief genomen er binnen te wandelen. Dat voelde niet goed voor mij, zomaar binnen wandelen zonder uitgenodigd te zijn.... Apollo vroeg ons om langs te komen gisteren, dat lieten we geen twee keer zeggen. Dans, muziek, gelach en geluister een geweldig huis met verschillende kamers waar in elke kamer wel iets te doen was. Allemaal vrolijkheid! Uitbundig vermaakten de kinderen zich, geweldig om te zien. Het huis is gelegen in Molweni en is aangekocht door de rotary Hillcrest. Het huis is helemaal opgeknapt en is in goede staat. Het eerste wat me opviel, was dat alle kamers leeg waren, geen meubels.. niets. Ik vroeg aan Apollo hoe het komt dat er helemaal niets in het huis staat. Antwoord: "Geld" we hebben dit mooie huis en mogen het volledig gebruiken maar we hebben geen fonds om ook maar iets aan te kopen. Het geld vinden voor de elektriciteit is al elke maand een hele opdracht. Goh... wat is het toch zonde, dan is er eindelijk een plaats waar de jeugd terecht kan, en activiteiten heeft en is er geen geld om nog maar een simpele stoel te kopen. Volgende week heb ik een vergadering met de leden die het huis runnen, de bedoeling van die meeting is om te luisteren. Enkel luisteren, en zien wat het doel is van de mensen, die het huis runnen. Het lijkt mij heel boeiend om te horen naar de ideeën. Naast deze mooie ontdekking werd ik weer verrast door iets heel bijzonders. Sinds een tijdje hebben we contact met Wade Wood, van de organisatie "Heart 4 Africa". Deze organisatie staat voor het welzijn van elke individu, zij hebben allerlei workshops and development programmes. Ik vertelde Wade van dit project "Help Street Kids" en ook van een project dat nauw aan mijn hart ligt "Sithembakuye" In Kwanyuswa. Wade luisterde heel aandachtig naar mijn verhaal en zei me dat hij er ging over nadenken. Dezelfde avond belde Russell van Sithembakuye me op om me te bedanken. Totaal verrast vroeg ik hem waarom. Wade was op bezoek geweest en had een massa aan eten gedonneerd voor de kinderen en zou 's anderendaags terugkomen met enkele vakmannen om alle ramen te vervangen en de sloten van de deuren. Ik stond versteld, 1 gesprek met Wade en plots komt er zoveel in beweging. Kijk even op www.sithembakuye.co.za Een tweede verrassing werd me niet bespaard. In de namiddag krijg ik telefoon van Wade, "Enkel om te horen of je thuis bent, ik kom even langs" Absoluut onwetend wachtte ik op Wade. Een half uurtje later komt hij aangereden met een wagen vol voedselpakketten. Ik had gesproken over 4 gezinnen in nood die wij steunen en de jongens van Apolla, de straatkinderen. Ik wist niet waar ik had. Onlangs zei iemand me dat ik een "natuurtalent" ben in het overtuigen van mensen... zou die dan toch gelijk hebben ? Warme knuffel Gunter

Geen opmerkingen: