vrijdag 9 mei 2008

Dank aan een Incognito vriend

Een jongetje van 9, lichamelijk en mentaal gehandicapt, leeft op de flank van de berg in een klein huisje bij zijn grootmoeder. Iemand uit de gemeenschap had mij onlangs gebeld en vertelde dat er “een probleem” was met een gehandicapt jongetje.

Tijdens mijn eerste bezoek stelde ik al gauw vast dat de levensomstandigheden voor deze dreumus echt niet de beste zijn. Hier moet iets veranderen. Gelukkig zag ik wel dat de familie erg bezorgd is om de jongen en dat ze het goed willen voor hem.

De jongen zag er verzorgt uit en de grootmoeder vertelde dat ze elke maand de laaste centjes bij elkaar schrapen om nette luiers voor de jongen te kopen. Wel zag ik dat de jongen uitslag op zijn hoofd en huid had. Maar de grootmoeder heeft niet genoeg geld om de taxi naar de dichtsbijzijnde hospital nemen.

De vraag was of wij iets konden doen. De jongen heeft speciale verzorging en aandacht nodig. Een internaat voor gehandicapte kinderen zou ideaal zijn voor deze jongen. Daar krijgt hij de aandacht die hij nodig heeft en alle medische verzorging.

Een bezoekers van Incognito Khulani Simunye ging op een dag met me mee op bezoek bij de jongen en haar hart was onmiddleijk gestolen.

Ze zag de behoefte en ook de ermbarmelijk leefomstandigheid van de familie.

Na het bezoek vertelde ze me dat ze zo geraakt was omdat ze zelf ervaring met een zoon die licht autistisch is. Ze zei me dat ze graag wil helpen om voor deze jongen een oplossing te vinden.

Wij zijn onmiddelijk in actie geschoten en een eerste afspraak is gemaakt bij een dokter om de jongen te onderzoeken. Dit onderzoek, assestment, moet eerst gebeuren voordat we scholen kunnen aanspreken.

Elke school voor gehandicapte kinderen vragen om een “assestment” dit verklaard voor een deel in welke mate het kind gehandicapt is, en men kan een aangepast programma maken.

Het zoekwerk heeft eevn geduurt, het was iets moeilijk dan verwacht om de juiste plaats te vinden voor een onderzoek. Maar we hebben het gevonden.

Ook ontvingen we het mooie nieuws dat het deel van de kosten voor de school door een Nederlandse Incognito-vriend gedekt zullen worden.

Weer een kind dat een betere toekomst tegenmoet kan zien.

Gunter

Geen opmerkingen: